Ditt rökfria liv

Förutom att ta hjälp av din läkare, familj, vänner och arbetskamrater finns det några enkla saker du kan göra själv för att underlätta när du ska sluta röka.

Undvik nikotinfällan

Om man börjar röka igen under de första veckorna beror det oftast på nikotinbrist. Om man använder nikotinläkemedel är en vanlig orsak att man tar en för låg dos. Tänk på att använda rätt dos vid nästa försök så att du får full effekt av nikotinläkemedlen.

Undvik miljöer där du tidigare har rökt

Efter den första månaden är den vanligaste orsaken till att man börjar röka igen att man befinner sig i miljöer där man tidigare alltid har rökt, som till exempel fester med alkohol. Försök att undvika platser och situationer där frestelsen kan bli för stark för att stå emot.

Du kopplar kanske ihop rökningen med vissa delar av ditt liv. Det är viktigt att du tänker över vilka situationer som utlöser ett röksug hos dig. Det gäller att hitta en strategi för att kunna motstå frestelsen att ta en cigarett.

Om röksuget ändå slår till

Om du ändå blir röksugen, försök att äta något nyttigt som en morot eller frukt . Drick mycket vatten. Ta ett djupt andetag och andas ut långsamt, upprepa ett par gånger för att slappna av.  Ring till en vän som stöttar dig.

Trapptestet

En av de mest fantastiska sakerna med att sluta röka är att märka hur snabbt kroppen återhämtar sig.  Ett sätt att uppleva detta är att göra trapptestet. Välj en trappa nära ditt hem eller arbete som du kan gå uppför några gånger i veckan.

Ange på en skala 1-6 hur jobbigt du tyckte det var, och notera hur lång tid det tog. Om du upprepar testet varje vecka kommer du snart att märka hur mycket mer du orkar. Det här är viktigt för att stärka din motivation att fortsätta vara rökfri.